פסיכולוגית חינוכית מומחית לילדים ונוער
  הרצאות, הדרכת הורים, אבחון וטיפול

מהי התנהגות מינית בריאה וטבעית בגיל הילדות?ילדים סקרנים. הסקרנות היא לב לבה של הלמידה. החקירה המינית הבריאה והטבעית בגיל הילדות היא תהליך איסוף מידע, שבו חוקרים הילדים את גופם שלהם וזה את גופו של זה ע"י הסתכלות ומגע (מראה, רופא וחולה). הם גם חוקרים תפקידי מין - אבא, אמא. המגע באיברי המין בד"כ מסב להם תחושות מענגות.
התעניינותו של הילד במין מתאזנת ע"י סקרנות לגבי תחומים אחרים.בהתנהגותם המינית של ילדים צעירים (בשונה ממבוגרים) אים הבדלים רבים בין המינים.
חקירה מינית טבעית וסבירה עלולה אמנם לגרום למבוכה, אך לרוב אין הילדים חשים כעס, בושה, פחד או חרדה לאחר מעשה. ברב המקרים, אם מגלים אותם תוך כדי ומבקשים מהם להפסיק, הם יפסיקו, לפחות בנוכחות המבוגרים.הרגשות הבריאים שחשים הילדים ביחס להתנהגותם המינית הם, בד"כ, עליצות, ספונטניות, רוח שטות וגיחוך.
הילדים חוקרים את האיברים המוצנעים בגופם, בדיוק כמו שהם מכניסים אצבעות לאוזניים, לאף ולפה. תפקידנו ללמד אותם מה נכון / לא נכון, מה מותר / אסור. לדוג':
כשמחליפים טיטול לתינוק/ת או רוחצים אותם, והם נוגעים באיברי המין, זה הזמן ללמד אותם כיצד קוראים לאיברים אלה בצורה מדויקת - פין / פות.אם מגלים שהילד מציץ לכם לשרותים או מצותת מחוץ לחדר השינה, זו הזדמנות לשאול אותו אם יש לו שאלות ולגלות נכונות לענות עליהן. כמובן צריך ללמדו פרטיות (שלא יעקוב אחריכם, שיגע בעצמו רק בחדרו).
כחלק מאיסוף המידע, הם חוקרים גם את הגוף של חבריהם בעזרת הסתכלות ומגע. בדיוק כמו שהם אוהבים להסתכל ולגעת בחול, בג'לי, בזחלים, בחפצים נוצצים. ילדים גדולים יותר קוראים בכתבי עת, ספרים ואינטרנט. בטלוויזיה יש שפע תכניות שלעתים מספקות מידע מוטעה.
לכן חשוב, אם אפשר, לצפות איתם ולשוחח על כך ("גברים לא צריכים להתנהג בצורה כזאת" "נשים אינן צריכות להשלים עם התעללות כזאת", ואם לא - לשוחח בכל זאת על-מנת לבדוק מה הבינו ולתקן במידת הצורך.יש לשים לב לתכניות בהן אנו צופים כשילדינו בסביבה. אם אנחנו לא מכבים - א. זה נותן להם רשות להסתכל גם. ב. זה מראה להם מה מעניין את הוריהם ומה מקובל עליהם.
ילדים מבינים מוקדם שצריך לנהל את החקירה המינית בחשאי. חשוב להשתדל לא לגרום להם להרגיש רע אם תתפסו אותם בשעת מעשה. מוטב לדבר בקול רגוע ולומר משפטים קצרים. המתח והדאגה שלנו עלולים לגרום לנזק רב להתפתחותם המינית של הילדים ולעמדתם כלפי מין ומיניות.
כיוון שאנו שומעים יותר ויותר על ניצול מיני של ילדים, לעתים המעשים הרגילים שלהם מעוררים דאגה רבה מדי. הזהירות הכרחית, אך התנהגות מינית היא רק אחד מהרמזים 
לכך שילד עבר ניצול מיני.

ילדים העוסקים במשחק מיני בריא הם בני גיל דומה, בעלי מימדים פיזיים דומים ומעמד התפתחותי דומה, ומשתתפים במשחק מרצונם החופשי

מדובר על ילדים שיש ביניהם ידידות ממושכת, שהמשחק מסב להם הנאה הדדית, ושהמעשים מוגבלים מבחינת סוגיהם ומופיעים בתקופות מסוימות בחיי הילד.מאפיין חשוב של החקירה המינית בגיל הילדות הוא שהיא נעשית, לרוב, ללא הפעלת לחץ. אם משתמשים באיומים כלפי ילד שאין לו חברים, זה אינו בגבולות המשחק הטבעי.
יתכן שהחוויות המיניות שעברתם בילדותכם שונות מאלה שעוברים ילדיכם. לכן, לפעמים כשאנחנו מגיבים על סמך נסיוננו האישי, זאת לא תמיד התגובה הנכונה.להיזהר לא לבלבל בין הרגשות, החלומות וההתנהגות המיניים שלנו כמבוגרים, לאלה של הילדים.
מערכות היחסים שלנו בתקופת הילדות חיוניות להתפתחותנו הבריאה. הבסיס הוא קשר טוב ובטוח בין הילדים להורים, ובין הילדים לגננת/מטפלת/סייעת/מורה. לדוג', ילד שנוצל מינית ע"י מבוגר, ונניח התלוותה לזה גם תוקפנות, הדבר יעצב את התפישה שלו על יחסים זוגיים.

מאפייני ההתנהגות המינית הבעייתית בגיל הילדותאם ההתנהגות כוללת כמה מהמאפיינים שלהלן, והתערבות ההורים לא גרמה להפחתה במעשים, ואם אנחנו לא מצליחים למצוא לכך הסבר סביר ובריא, על הילד לעבור הערכה אצל איש מקצוע מוסמך.
כשההתפתחות המינית מופרעת, לעתים זה בשל ניצול מיני, אך לא תמיד. יש לשים לב כאשר:
1.הילדים העוסקים במעשים המיניים אינם נמצאים במערכת יחסים חברית ממושכת. משחק מיני בין ילדים הוא הרחבה של התנהגות משחק רגילה. כמו שילדים מעדיפים לשחק עם ילדים שאיתם הם מסתדרים היטב, כך גם במשחק מיני. בגלל שרב הילדים מודעים לאיסורים החלים על משחק מיני בגלוי, הם בד"כ בוחרים חברים שישמרו סוד.
2.רב הילדים בוחרים בחברים בני גילם למשחק, אלא אם כן לא גרים בשכנות ילדים בגיל דומה. ילדים עם איחור בהתפתחות או עם כישורים חברתיים לקויים עשויים לבחור בילדים קטנים. ככל שהבדל הגילאים גדול יותר, כך יש להיות מודאגים יותר.
3.עיסוק רק בזה (לזמן ארוך) ונטישה של הסקרנות בתחומים אחרים.
4.ילדים שנראה שיש להם ידע רב מדי על מיניות והתנהגותם הולמת יותר ביטוי מיני האופייני למבוגרים. בד"כ זה קורה כאשר הם נחשפים יתר על המידה למיניות מפורשת של מבוגרים, או עוברים ניצול מיני.
5.התנהגות מינית שונה מאוד משל ילדים אחרים בני גילם.
6.מעשים מיניים הנמשכים על אף בקשות ברורות ועקביות להפסיק. התנהגות מינית הנמשכת בנוכחות מבוגרים, למרות שנתבקשו להפסיק - יתכן שבכך רומז הילד שהוא זקוק לעזרה. למשל, ילדים עם רמת מתח גבוהה, ילדים שנוהגים להתנתק בזמן לחץ או ילדים עם OCD.7.התנהגות מינית שגוררת תלונות מצד ילדים אחרים, או שיש לה השפעה שלילית עליהם.
8.התנהגות מינית של ילדים, המכוונת למבוגרים, אשר חשים אי נוחות בשל כך. חשוב ללמד ילדים דרכים בריאות וטבעיות לגעת באחרים.
9.כאשר ההתנהגות המינית מלווה בפחד, חרדה, בושה עמוקה או אשמה רבה.
10.ילדים המגרים באופן ידני איברי מין של בעלי חיים או הבאים במגע אוראלי / גניטאלי עם בעלי חיים.
11.ילדים המייחסים אופי מיני לדברים לא מיניים.
12.מעשים מיניים הגורמים כאב או אי נוחות פיזיים או רגשיים לילד עצמו או לאחרים.
13.ילדים המשתמשים במין כדי לפגוע באחרים.
14.כאשר ביטויי כעס מילוליים ו/או פיזיים קודמים להתנהגות המינית, באים בעקבותיה או מתלווים אליה. ילדים שההגיון שלהם מסולף (היא לא אמרה לא).יש להיות ערניים, אך לא להחפז להסיק מסקנות! היו רגועים, איספו מידע, התייעצו.
סיבות אפשריות להתנהגות מינית בעייתית אצל ילדיםילדים שמתבלבלים בעקבות הדברים שרואים בטלוויזיה ובקולנוע. להורים מומלץ להיות מודעים לתכניות בהן צופים ילדיהם ולהיות פתוחים לענות על שאלות.גלישה באינטרנט המובילה למידע שהוא מעבר להבנתם.כשנשארים הרבה לבד ואז עלולים להיות עם מבוגרים או בני נוער שחושפים אותם למיניות רבה מדי.
שכונות מסוימות - סמים, זנות, מבוגרים חסרי עכבות.חיים בבית בו שוררת אוירה מינית או מתיחות סביב מין.בתים שאין בהם פרטיות בשרותים/אמבטיה/חדר שינה, נגיעות מוגזמות של הורים.כשאחד הילדים הופך לתחליף בן זוג - ישן איתו או איתה, מקשיב לבעיותיו וכו'.התעללות פיזית ו/או הזנחה פיזית ונפשית או עדות לה.
ילדים שאולצו להסתכל באיברי מין או מגע מיני, שנכפו עליהם יחסים מיניים וכיו"ב.
          צור/צרי קשר