אבחון בשלות
אבחון בשלות נערך כאשר הורים מתלבטים אם להעלות את ילדם לכיתה א' או להשאירו שנה נוספת בגן.
בכיתה א', לעומת הגן, מסגרת הלימודים מחייבת יותר, ויש בה פחות אפשרויות בחירה. כמו כן, ישנו דגש גדול יותר על הישגים ופחות על משחקים והתנסויות חופשיות.
תהליך בשלות הוא טבעי ואינו מושפע מאימון או התנסות. רב הילדים מגיעים לכיתה א' כשמלאו להם כבר 6 שנים, אך לעתים הבשלות אינה מושגת דווקא לפי תאריך ההולדת. כיוון שלמידה קשורה למידת הבשלות, לילדים לא בשלים קשה יותר ללמוד. לעומתם, ילדים בשלים חווים הצלחות בלימודיהם, ויחד איתם מפתחים את הבטחון העצמי והמוטיבציה.
אבחון פסיכודידקטי
הרחבה של האבחון הפסיכולוגי (כמפורט לעיל) ובנוסף - האבחון נועד לענות על השאלה האם קיימים ליקויי למידה ואם כן מאיזה סוג (בעיות זכרון, דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה ועוד), מצב התאום הויזו-מוטורי והתפקוד הגרפו-מוטורי, מצבו הרגשי של הילד והשפעתו על הלמידה, הפרעת קשב וריכוז ועוד.
בסיום ניתנות המלצות להורים ולביה"ס ונבנית תכנית טיפול. למתבגרים - ניתנות המלצות למבחני הבגרות.
קיימת אפשרות להרחבת האבחון הפסיכו-דידקטי באנגלית ובמתמטיקה ע"פי הצורך. כמו כן ניתן להוסיף מבדק קשב ממוחשב (Moxo).
אבחון פסיכולוגי
אבחון פסיכולוגי הוא שם כולל לקבוצת אבחונים שכוללים אבחונים למען מתן תמונה אישיותית של הנבדק.
אבחון פסיכולוגי הוא תהליך הערכה שנועד כדי ללמוד על מצבו של הילד או הילדה כיום. האבחון מלמד על הפוטנציאל אינטלקטואלי של הילד/ה, מהן יכולותיו לצד קשייו, חרדות (אם יש), יחסים בין-אישיים, קונפליקטים אישיותיים, דרכי התמודדות ועוד.
בסיום ניתנות המלצות להורים ולביה"ס ונבנית תכנית טיפול.
האבחון הפסיכולוגי יכול להיערך לשם סיוע בתהליך השמה, מתן אבחנה, קביעת תכנית טיפולית, ועוד. בהתאם למטרות האבחון, האבחונים כוללים מטלות מגוונות הנוגעות להיבטים רגשיים, קוגניטיביים ובין אישיים. תהליך האבחון מבוסס ברובו על כלים אבחוניים וגם כולל, בדרך כלל, ראיון אישי.