top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תהפסיכולוגית שרון צונץ

יחסי אחים - על אהבה, קנאה ומריבות

כשקנאת אחים  עולה, קשה לזכור את היתרונות שיש למשפחה עם מספר ילדים.מדוע ילדים מקנאים?

הקנאה היא רגש טבעי ואנושי. ילדים במשפחה נאלצים להתחרות ביניהם על אהבתם, הערכתם ותשומת לבם של ההורים, ולכן הקנאה היא בלתי נמנעת. יתכן שירגיש הילד הבכור, שאמו לא מסתפקת בו ו"בוגדת" בו עם אחיו הקטן. הילד הגדול מוכן לוותר על הכל לטובת אחיו הקטן, רק לא על אהבת ההורים. במוחו של הילד מתרוצצות מחשבות רבות: את מי הם אוהבים יותר, האם יאהבו אותי גם אם אהיה פחות מוכשר, יפה או מצליח; מדוע לבכור יש זכויות יתר, מדוע מפנקים יותר את הצעיר, את הבן או הבת; מדוע אחי יפה ממני, ספורטאי טוב ממני, מוכשר יותר בלימודים, ולא משנה כמה אתאמץ, סדר הלידה הוא קבוע. אהבת ההורים, התעניינותם והשקעתם הינם צורך קיומי, ולכן המאבק להבטחתם הוא מאבק הכרחי, וככזה גם לגיטימי.קנאה אינה רגש פסול או נחות והסכנה אינה בעצם התחושה, אלא דווקא בניסיון לדכא אותה או לגרום לילד רגשות אשם על כך שהוא מקנא. קנאה היא חלק ממניע תחרותי טבעי, הדוחף את הילד להישגים, עוזר לו לעמוד על שלו ולשמור על זכויותיו. קנאת קטנים בגדולים דוחפת אותם ללמידה מתוך רצון לזכות בזכויות וביכולת שיש לגדולים, קנאת גדולים בקטנים מעודדת אותם לפתח מיומנויות בוגרות כמו: יוזמה, אחריות ויכולת התפשרות. קנאה שהופכת מוגזמת עלולה להיות גורם משתק המעכב את התפתחותם. ביטויי קנאה בין אחים – מתח, תחרות וכעס – הם חלק ממגוון הרגשות העולים בכל קשר אנושי. קשר שיש בו רק אהבה ופרגון חשוד במלאכותיות או בשטחיות רגשית.

מתי הקנאה חריגה?

במצב של קנאה נורמלית קיימים לצד גילויי קנאה גם גילויי חיבה ואכפתיות. כאשר הקנאה חריגה - תחושות קיפוח, קנאה וכעס ממלאות ומעסיקות את כל עולמו של הילד; כשתלונות קנאה מגיעות תמיד מאותו ילד (המקופח הנצחי); כשהקנאה גורמת לתופעות קשות כמו דכאון, אדישות, התנהגות ילדותית, פחדים, תוקפנות, פגיעה עצמית (יש לבדוק אם אין גורם אחר (מלבד הקנאה) שגורם לתופעות אלה); כשהקנאה גורמת לו בעיות תקשורת עם ילדים ומבוגרים; כשביטויי הקנאה אינם בשליטה. כשאחד הילדים עלול לעשות מעשה שיסכן את האחר.





האם הורים משפיעים על יחסי אחים?

כן! הורים גורמים לעתים, בלי לשים לב, להגברת רגשות הקנאה במשפחה. למשל, השוואה בין ילדים מעודדת קנאה; מתן זכויות יתר לאחד האחים; התערבות יתר במריבות בין אחים; הורים שמשתדלים לא לקפח באמצעות מתן יחס שווה לכולם, למרות השוני בגיל;  קנוניות מאחורי גבם של ילדים;

מתי הילד מרגיש מקופח?

כאשר אחד מילדינו חש מקופח באופן עקבי, כדאי שנבדוק אם יש בו תכונות שקשה לנו איתן – האם הוא תחרותי מדי, כנוע מדי, תוקפני מדי או יהיר? כדאי שנבדוק מה הוא מאותת. 

ילדים בעלי צרכים מיוחדים

הטיפול והדאגה לילד המתקשה גורמים לעתים למניעת תשומת לב מספיקה ואף להזנחת הילדים האחרים במשפחה. הקנאה תפחת ושיתוף הפעולה יגבר במשפחות שבהן יימסר לילדים האחרים מידע על הקושי ויוסבר הצורך הממשי של ההורים להקדיש זמן רב לטיפול בילד המתקשה.

וכמה מילים בזכות:

יחסי אחים הם בית הספר הטוב ביותר להתמודדות בינאישית וסיטואציות חברתיות. אחים לומדים בתנאים של חיבה הדדית פתרון משברים, טכניקות של משא ומתן, פשרה, חברותא של צעירים ודומים מול עולם המבוגרים וכדומה. ילד שגדל עם אחים הוא בד"כ גמיש יותר ומסתגל טוב יותר לשינויים. קיימים מספר כללים להתנהלות נכונה מול ילדינו. בהרצאה שלי תקבלו כלים שניתן ליישם מיד.

385 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page